Ph.d.-studerende

Procedure og kriterier for uddeling af et årligt fuldt ph.d.-stipendium

Overordnet målsætning

Ph.d.-midlerne skal bruges på en måde, så

  • Vi understøtter instituttets forskning bedst muligt
  • Vi understøtter den tidlige talentudvikling inden for instituttets forskningsområder

Hvem kan søge

Kandidater med maksimal kandidatalder på 1 år ved ansøgningstidspunktet, med hovedvejleder ansat mindst 50% på Institut for Folkesundhed, og med et projekt som ligger indenfor et af instituttets fire forskningsområder:

  • Applied Public Health
  • Clinical Public Health
  • Disease Aetiology and Research Methodology
  • Sport Science

Tidspunkt for ansøgning

Det årlige stipendium uddeles i forårssemesteret. Ansøgning sendes til Institutledelsen samtidig med at ansøgning om godkendelse til indskrivning som ph.d.-studerende sendes til ph.d.- skolen.

Kriterier for bedømmelse af ansøgninger

Nedenstående kriterier afspejler følgende overordnede kvalifikationer

  • Kandidatens CV (40%)
  • Projektets betydning for det pågældende forskningsområde på Institut for Folkesundhed, samt projektets originalitet og videnskabelige kvalitet (40%)
  • Vejledning og forskningsmiljø (20%)

Specifikke kriterier

Kandidatens CV (40%)

  • Vurderes det, at kandidaten har potentiale til at blive en fremragende forsker?
  • Kandidatens karakter for bacheloropgaven samt karakterer på kandidatuddannelsen
  • Derudover kan nedenstående kriterier tages i betragtning
    • Erfaring med forskning, for eksempel deltagelse i forskningsprojekt, et forskningsnetværk, tilknyttet en forskningsgruppe, involveret i publikation eller abstract
    • Erfaring med undervisning og vejledning
    • Erfaring med videnskabelig eller populær formidling
    • Øvrige forhold, herunder erhvervserfaring, foreningsarbejde, andet frivilligt arbejde

Projektets videnskabelige kvalitet og betydning for forskningsområde på Instituttet (40%)

  • Bidrager projektet med ny, væsentlig viden indenfor et af de fire forskningsområder på Institut for Folkesundhed?
  • Kan projektet løfte et eksisterende forskningsområde på Institut for Folkesundhed?
  • Har projektet potentiale til nybrud, fx ny teori eller nye begreber/ny forståelse af teori og begreber, metoder eller tilgange, resultater med potentielt stor betydning fx samfundsmæssig impact?
  • Kvalitet og originalitet af projektbeskrivelsen
    • Er baggrundsafsnit dækkende med opdaterede referencer?
    • Er forskningsspørgsmål og hypoteser (hvis relevant) klare?
    • Kan kandidaten med de foreslåede metoder og materialer svare på forskningsspørgsmålene?
    • Er forskningsplanen klar og tydelig, og indeholder den de nødvendige elementer, fx styrkeberegning (hvis relevant), redegørelse for anvendt teori (hvis relevant), etiske og datasikkerhedsmæssige overvejelser?
    • Er forskningsplanen realistisk i forhold til ressourcer, fx tid, personale, data, udstyr?

Vejledning og forskningsmiljø (20%)

  • Har de foreslåede vejledere de rette kompetencer?
  • Kan forskningsmiljøet hjælpe en fremragende kandidat med at indfri vedkommendes potentiale?
  • Er der et forskningsmiljø med mulighed for interaktion med andre forskere – yngre såvel som mere erfarne?
  • Er der beskrevet muligheder for eller indgået aftaler om forskningsophold på en anden national eller international forskningsinstitution?
  • Giver projektet kandidaten mulighed for erfaring med at lede et forskningsprojekt?

Bedømmelsesudvalg

Bedømmelsesudvalget består af institutledelsen + én ad hoc ekspert pr ansøgning (eller pr fagområde hvis to ansøgninger ligger tæt på hinanden) med specifik fagkompetence. Viceinstitutleder for Forskning og Talent er ansvarlig for at invitere ad hoc eksperter.  Ad hoc eksperter rekrutteres som udgangspunkt indenfor instituttet. Bedømmelsesudvalget får en måned til bedømmelserne. For hver ansøgning udarbejdes skriftlig bedømmelse fra to bedømmere fra institutledelsen + en fagekspert. Den skriftlige bedømmelses omfang er ½ - 1 sides pr ansøgning. Der afholdes fælles uddelingsmøde i institutledelsen, dog uden de eksterne eksperter.

Uddeling

Endelig beslutning træffes umiddelbart efter svar fra Health Stipendieudvalg for at tage højde for eventuel tildeling af fulde stipendier fra Health. Antallet af fulde stipendier tildelt hovedvejleder tages med i overvejelserne.

Inhabilitet

Hoved- og medvejledere er inhabile. Det samme er samarbejdspartnere i projektet. Yderlige inhabilitet beror på et skøn.

Evaluering

Procedure og kriterier evalueres efter en toårig periode. Herunder vurderes, om krav om max et års kandidatalder på ansøgningstidspunktet sammen med uddeling kun én gang om året i praksis stiller nogle studerende dårligere end andre.

Stipendiemodel, økonomi, m.m.

Forskerskolen på Health uddeler stipendier 2 gange årligt. I hver af de to årlige runder vil der blive uddelt 10 fuldt finansierede stipendier, inkl. studieafgift, også kaldet fakultetsstipendier. Fakultetsstipendierne vil blive uddelt blandt ansøgere fra alle 5 institutter på Health; Klinisk Medicin, Biomedicin, Folkesundhed, Odontologi og Oral Sundhed og Retsmedicin.Der uddeles i alt 20 fuldt finansierede fakultetsstipendier.

Institutterne får stipendiemidler til uddeling. Det beløb, som institutterne får overført til uddeling er beregnet på baggrund af antal optagne ph.d.-studerende gennem tidligere år.

Ansøgningsprocedure

I forlængelse af ph.d.-skolens halvårlige uddelinger af fakultetsstipendierne modtager Institut for Folkesundhed (IFS) de ansøgninger, som IKKE har fået et fakultetsstipendium. Det er således udelukkende kandidater, der har søgt i ph.d.-skolens to årlige runder og ikke har fået fuldt finansieret fakultetsstipendium der kommer i betragtning til uddeling af instituttets stipendiemidler.

​Uddelingsudvalget ved IFS behandler ansøgningerne og alle ansøgere og deres hovedvejledere får besked om udfaldet pr. mail hurtigst muligt efter uddelingsmødet.

Økonomi

Fakultetet har fordelt institutternes stipendiemidler til uddeling, baseret på tidligere års antal optagne ph.d.-studerende. Der er ved samme lejlighed fastsat måltal for antal optagne ph.d.-studerende pr. år, dvs. det antal ph.d.-studerende der skal starte pr. år ved Institut for Folkesundhed (IFS).

IFS har foreløbigt følgende måltal (forventet antal ph.d.-studerende der starter pr. år):

2024: 23

Beløbsfastsættelser

  • Lønudgiften afhænger af anciennitet og den præcise løn udregnes først ved ansættelse. I forhold til budget skal der tages udgangspunkt i nedenstående gns. tal på AU udgiften til løn;
  • Studieafgiften er på 3 x 40.000 kr. Bemærk studieafgiften er nedsat i forhold til tidligere.
  • Kandidat-ph.d. del A: 312.000 kr. svarende til 48 SU-ph.d.-klip.

Budget og finansieringsplan

Det anbefales at vedlægge et budget og finansieringsplan, således at IFS’s uddelingsudvalg kan tage de enkelte finansieringsbehov i betragtning - for at sikre at IFS får flest mulige ph.d. forløb sat i gang og når måltallet.

Inden ansættelse som Ph.d. studerende ved Institut for Folkesundhed skal nedenstående finansiering skema udfyldes og underskrives af enten Institutleder eller Institutsekretariatsleder.

Link til Finansieringsskema for PHD

Link til Finansieringsskema for Kandidat PHD

Kriterier for uddeling af lokale stipendiemidler

Instituttet anvender listen fra Fakultetets stipendieudvalg. 

Alle med bedømmelse "good" eller bedre kan få tildelt dkr. 300.000. Hvis man ansættes på Institut for Folkesundhed tilbydes man yderligere studyfee på kr. 180.000 og arbejdspladsbetaling på kr. 90.000. 

Der udbydes årligt et fuldt stipendium, som uddeles af institutledelsen - Kriterier for uddeling af dette afklares i efteråret 2024. 

Der tages fra gang til gang højde for antal ansøgninger med samme hovedvejleder.

Hovedvejledere, der ikke er ansat på Institut for Folkesundhed tildeles ikke midler fra Instituttets interne pulje. 

Uddelingsudvalg (ad hoc)

Forperson

Vivi Schlünssen

Professor Institut for Folkesundhed - Miljø, Arbejde og Sundhed

Fælles aktiviteter for ph.d.-studerende

Her finder du blanket til ansøgning om støtte til fælles aktiviteter for ph.d.-studerende indskrevet på Folkesundhedsprogrammet.

Alle ph.d.-studerende på Instituttet skal inviteres til de aktiviteter, der søges støtte til.

Aktiviteterne kan være i form af mindre arrangementer uden overnatning.

Ph.d.-forsvar og -reception