VOXPOP: Kan I holde varmen?

Health har sparet omkring 22 % på både el- og varmeregningen, efter en række energibesparende tiltag blev indført i slutningen af 2022. Medarbejdere fra fakultetets forskellige bygninger fortæller her, hvordan de oplever initiativerne i dagligdagen.

Birgitte Lüttge, klinikleder, Institut for Odontologi og Oral Sundhed, bygn. 1614 (”Tandlægeskolen”)

Det er rigtig koldt på kontorerne. Vi fryser. Flere af mine kolleger sidder med tæpper omkring sig, og jeg har altid selv ekstra tøj på og har sågar præsteret at have skibukser på på arbejde. Jeg oplever, at vi alle ønsker at strække os et ekstra stykke for at spare på varmen. Nogle har i deres spareiver skruet ned for radiatorerne på klinikkerne, men det kan og skal vi ikke. Det bliver for koldt for vores patienter, som jo ligger helt stille – og faktisk også for vores studerende, der foretager behandlingerne iklædt kliniktøj med korte ærmer.

Vi er superglade for, at lyset slukker tidligere, og at vi nu også selv kan slukke det. Jeg har også lagt mærke til, at flere faktisk sidder i mere dunkel belysning, end vi gjorde før. Der er ikke længere fuldt blus på belysningen.

Ida Kathrine Sneum Tvilling, laborant, Institut for Biomedicin, bygn. 1233/1234 (Biomedicin Syd)

Alle vores frysere og køleskabe er blevet justeret, og alt hvad vi har stående, kan godt tåle at blive opbevaret ved lidt højere temperaturer, så det spiller ingen rolle i vores arbejdsdag.

Den største ændring er helt klart, at vi skal huske at slukke og ikke mindst tænde stinkskabene og LAF-bænkene, som før stod tændt hele dagen. Og vi skal give den information videre til vores kolleger, så vi ikke kommer til at indånde giftige dampe i den tro at stinkskabet er tændt, som det plejer. Vi har forsøgt os med nogle skilte, der viser, om stinkskabet er tændt eller slukket, og vi skal nu indregne, at LAF-bænkene skal varme op i 20 min., før vi kan bruge dem. Vi skal grundlæggende ændre nogle arbejdsvaner og -rutiner, og det tager selvfølgelig lidt tid. Men det er helt okay – det er bare et spørgsmål om tilvænning.

Kristian Overgaard, professor, Institut for Folkesundhed, bygn. 3410 (Dalgas Avenue)

Vi kan mest mærke, at der er blevet skruet på lyssensorerne. Lyset slukker hurtigere, hvis vi sidder alt for stille. Det er også sket under møder og eksamen. Så skal vi lige rejse os op og vifte med armene, men det er jo fint nok og bare en lille detalje.

Jeg sidder i instituttets bygning på Dalgas Avenue, og her har vi også gjort en del. Vi har bl.a. ryddet op i fryserne og taget en fryser ud af drift. Vi har også et par folk, der er ude at rejse, så derfor har vi lukket deres kontorer ned, så rummene nu er kolde og mørke, mens de er væk.

Line Reinert, lektor, Institut for Biomedicin, bygn. 1115 (Skou-bygningen)

Vores energi-ambassadører har gjort et stort arbejde for at gøre os mere bevidste om vores strømforbrug. Vi er begyndt at slukke for de maskiner, vi ikke bruger i løbet af arbejdsdagen, og vi slukker maskinerne helt, når vi går hjem, så de ikke står på standby. Det kan fx være flowbænke eller mikroskoper, som er koblet til en pc. Det er helt okay og ikke noget, der går ud over forskningen. Slet ikke.

Det eneste, der har været lidt generende, er, at der er skruet ned for ventilationen på toiletterne. Der lugter ind i mellem lidt grimt.

Læs om fakultetets energibesparelser i artiklen ”Health henter store besparelser på el og varme