På dekanens bord: Derfor skal vi evaluere vores forskning

De fem institutter på Health går snart i gang med en omfattende evaluering af egen forskning. Kan vi tåle en kritisk refleksion over vores forskning? Selvfølgelig kan vi det.

Anne-Mette Hvas

”På dekanens bord” – en klumme i Inside Health

Kort efter et møde i Akademisk Råd, hvor vi bl.a. talte om medinddragelse, fik jeg en mail fra et af rådets medlemmer. Hun havde tænkt over vores drøftelser og foreslog, at jeg skrev direkte til medarbejderne på Health i fakultetets nyhedsbrev. På den måde kunne jeg informere om nogle af de initiativer, som aktuelt ligger på mit bord, så alle medarbejdere har mulighed for løbende at følge med i noget af dét, vi arbejder med på fakultetet.

Jeg synes, at det er en super god idé (tak for den!). Så det gør jeg fremover – én gang om måneden.

For tiden har jeg blikket rettet mod en opgave, der kommer til at kræve en del arbejdstimer på alle institutter.

Vi skal – som resten af Aarhus Universitet – evaluere vores egen forskning. Det skal vi både i en grundig selvevalueringsproces og med hjælp fra paneler med internationale kolleger, der i 2024 kommer på besøg med et åbent og konstruktivt blik.

Som forskere er vi vant til at blive individuelt bedømt. Men vi har også ofte udfordret den forenklede måde at vurdere forskning på med endimensionelle metrikker som H-indeks, citationer af enkeltpersoner og tidsskrifters impact factor. Data og metrikker er én dimension – nu vil vi gerne supplere med en mere kvalitativ vurdering af den samlede forskning på vores institutter.

Det er også helt i overensstemmelse med Coalition of Advancing Research Assessment (CoARA), hvor formålet er at arbejde for en bredere vurdering af forskning og forskningskvalitet.

I forskningsevalueringen kan ledelse og medarbejdere i fællesskab diskutere instituttets forskningsprofil, og hvad der fremover skal til for at styrke forskningen. Det er netop en selvstændig pointe, at arbejdet skal være fremadskuende: Hvilke visioner har vi for forskningen på instituttet, hvordan kan vores forskning bidrage til løse nogle af vores store sundhedsudfordringer, og hvor kan vi forbedre den måde, vi bedriver forskning på?

Forskningsevalueringen er forankret lokalt på institutterne, fordi det er her, I kender udfordringerne, og det er her, I kan blive enige om, hvad der skal til for at styrke forskningsindsatsen hos jer.

Derfor er medinddragelse også et helt centralt og afgørende element, både på institutniveau, i Akademisk Råd og på fakultetsniveau. Vi informerer også løbende i fakultetets samarbejdsudvalg.

Jeg ved, at drøftelser om forskningskvalitet kan være svært. Derfor er det vigtigt, at vi hele tiden holder os for øje, at det ikke er en evaluering på individniveau. Men det er vigtigt, at I som forskere bidrager, så I på institutterne får det bedst mulige grundlag for at diskutere fælles visioner for forskningen.

Forberedelserne er nu skudt i gang på institutterne. Og jeg ser frem til at høre og diskutere det, der kommer frem, når I som medarbejdere bliver inddraget i processen.

Hvad forventer jeg så, der kommer ud af det? Et nuanceret grundlag for, at I på institutterne - og vi som samlet fakultet - ved, hvor vi vil hen med både nuværende og nye forskningsområder. Et grundlag, som mest af alt kan bruges til at forbedre rammerne for forskning på hele fakultetet.

Dekan Anne-Mette Hvas
Aarhus Universitet, Health