Nye studier vil sammenligne effekten af udbredte hjertelægemidler

Hvilket lægemiddel skal man vælge til at behandle patienter med type 2-diabetes, hjertesvigt eller kroniske nyresygdom, når der er flere tilgængelige inden for samme kategori? Det skal postdoc Kasper Bonnesen nu undersøge, og han får 1,2 mio. kr. til projektet af Danish Diabetes and Endocrine Academy.

Postdoc Kasper Bonnesen får 1,2 mio. kr. til at sammenligne effekten af de forskellige SGLT2-hæmmere.

Behandling med såkaldte sodium glukose co-transporter 2 (SGLT2)-hæmmere nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme hos patienter med diabetes, hjertesvigt eller kronisk nyresygdom. Derfor er de i dag førstevalgsbehandling for disse patienter. Ingen randomiserede kliniske studier har dog sammenlignet de gavnlige effekter af de forskellige typer SGLT2-hæmmere, så det gør Kasper Bonnesen nu med en forskningsbevilling på 1,2 mio. kr. fra Danish Diabetes and Endocrine Academy (DDEA).

Med udgangspunkt i data fra nationale danske registrer om bl.a. indløste recepter på lægemidler, hospitalsdiagnoser og laboratorieundersøgelser vil Kasper Bonnesen udføre tre populationsbaserede kohortestudier. Formålet er at sammenligne effekten af SGLT2-hæmmerne empagliflozin, dapagliflozin, canagliflozin og ertugliflozin til at reducere risikoen for blodprop i hjertet eller i hovedet, hjertesvigt og død hos de nævnte patientgrupper.

”Resultatet af studierne giver klinikere vigtig viden om hvilke specifikke lægemidler, de skal udskrive til patientgrupperne. Det kan potentielt forbedre klinikernes udskrivningsmønstre og ikke mindst patienternes prognose,” siger Kasper Bonnesen, der er tilknyttet Klinisk Epidemiologisk Afdeling.

Omtalen er baseret på pressemateriale fra Danish Diabetes and Endocrine Academy.

MD, ph.d. og postdoc Kasper Bonnesen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin – Klinisk Epidemiologisk afdeling
Mail: bonnesen@clin.au.dk