Lektor i epidemiologi får hædersgave på 100.000 kr.

Christina C. Dahm fra Aarhus Universitet modtager en hædersgave på 100.000 kr. fra William Nielsens Fond for sin forskning i kost, livsstil og befolkningens sundhed. Prisen anerkender hendes indsats for via epidemiologien at bringe forskellige forskningsdiscipliner sammen til gavn for mennesker, folkesundhed og klima.

Christina C. Dahm
Lektor Christina C. Dahm modtog hædersgaven fra William Nielsens Fond ved en prisoverrækkelse på Sorø Kunstmuseum den 7. november 2023. Ved prisoverrækkelsen fik professor Eva Prescott fra Københavns Universitet og Bispebjerg Hospital en tilsvarende hædersgave. Foto: Privat

Lektor og epidemiolog Christina C. Dahm fra Institut for Folkesundhed forsker i kost og livsstil, og hun undersøger bl.a. udvikling af hjerte-kar-sygdomme og kræft ved brug af store befolkningsundersøgelser. I sin forskning har hun særligt fokus på evt. sammenhænge mellem kostfibre og kræft, alkohol og hjerte-kar-sygdomme, almene kostråd og de store folkesygdomme. Senest har hun også kastet sig over forskning i, hvordan en bæredygtig kost gavner såvel folkesundheden som klimaet.

”Det er en stor ære at modtage hædersgaven. Jeg ser den ikke kun som et kæmpe skulderklap til mig, min forskning og min indsats, men faktisk også som en anerkendelse af, at epidemiologi kan bidrage meningsfyldt i mange kontekster inden for folkesundheden,” siger Christina C. Dahm, hvis forskning involverer nationale såvel som internationale samarbejdspartnere fra forskellige discipliner og har betydning for den almene befolkning.

Christina C. Dahm er født i Gentofte i 1980.

Lektor og ph.d. Christina C. Dahm
Mail: ccd@ph.au.dk