”Det motiverer mig at gøre en forskel for de studerende”

Efter en periode på posten under corona-pandemien står lektor Kim Moesgaard Iburg igen i spidsen for uddannelsen i folkesundhedsvidenskab, som tæller cirka 250 studerende.

Kim Moesgaard Iburg overtog studielederposten på uddannelsen i folkesundhedsvidenskab den 1. februar 2023. Foto: Simon Fischel, AU Health

Fakta om Kim Moesgaard Iburg

• Har været ansat på Institut for Folkesundhed siden 2013 og overtog posten som studieleder den 1. februar 2023

• Underviser i fagene Befolkningssundhed og demografi, Videregående sundhedsøkonomi og Erhvervsorienteret projektforløb på uddannelsen i folkesundhedsvidenskab og i kurset Vurdering af tiltag i sundhedsvæsenet på den sundhedsfaglige kandidatuddannelse

• Var også studieleder på uddannelsen i folkesundhedsvidenskab fra 2020 til 2021 sammen med lektor Ulrika Enemark

• Forsker i global sygdomsbyrde, kvalitetssikring af dødsårsagsdata, aldring og mental sundhed

• Bor i Højbjerg

Kim Moesgaard Iburg var ikke sen til at byde sig til, da Mette Vinther Skriver måtte forlade posten som studieleder for uddannelsen i folkesundhedsvidenskab (FSV) før tid for at blive viceinstitutleder for uddannelse på Institut for Folkesundhed. Og han har ikke fortrudt.

”Jeg var også studieleder i 2020 og 2021 – i de to corona-år. Det var en intens indkøring i funktionen med en meget stejl læringskurve. Vi havde stort set dagligt møder om tilpasninger og omstillinger. Om hvordan vi skulle forholde os til nye retningslinjer og til streaming, sygdom og afbud. Så der var fuld valuta for pengene, og andre ting blev nedprioriteret. Det gjaldt for eksempel min egen forskning i den periode,” fortæller Kim Moesgaard Iburg og fortsætter:

”Til gengæld var der et enormt godt samarbejde hele vejen rundt; med studienævnet, internt på instituttet, på tværs af fakultetet og med HE studier. Der var en stærk holdånd og en fælles ambition om at få tingene til at lykkes på trods.”

Så da posten igen blev ledig, var han ikke i tvivl, og nu, efter et år ude, er Kim Moesgaard Iburg tilbage for bordenden i Studienævnet for folkesundhedsvidenskab.

Det er berigende at være en del af et arbejdsfællesskab

”Jeg savnede det lidt, for at være helt ærlig – kontakten med andre, der også har uddannelseskasketten på, og det der med, at man føler, at man måske gør en lille daglig forskel for, at de studerende får bedre forhold. Normalt sidder man meget alene med sin forskning, og egentlig også med sin undervisning, så det er berigende både fagligt og socialt også at varetage nogle andre opgaver. Det svære er så at prioritere dem,” siger Kim Moesgaard Iburg.

Som studieleder er han prodekanens kontakt til uddannelsen, og han værdsætter det gode samarbejde med Lise Wogensen Bach og med Healths Uddannelsesforum (HUF).

”Jeg kan godt lide at være bindeled mellem prodekanen, instituttet, studieadministrationen, underviserne og de studerende. Det giver mening, og man kan se, at det arbejde, man udfører, gør en forskel,” siger Kim Moesgaard Iburg.

Missionen er at uddanne de bedst mulige kandidater

Han betragter det som sin vigtigste opgave som studieleder at få FSV-studiet til at køre på den bedst mulige måde med den højest mulige faglige kvalitet under de givne rammer. Kim Moesgaard Iburg vil ’bare’ gerne uddanne de bedst mulige kandidater i folkesundhedsvidenskab, men han erkender, at det indimellem er det muliges kunst.

”Som økonom vil jeg jo gerne have, at vi nyttemaksimerer, men samtidig har vi en budgetrestriktion for, hvad der kan lade sig gøre. Vores udfordringer er blandt andet tid, undervisere og lokaler, som skal optimeres og bruges bedst muligt. Det er spændende og vigtigt at få løst de udfordringer,” siger han.

De kommende år byder på en række tiltag for Kim Moesgaard Iburg og hans kolleger i HUF og i studienævnet. Både nogle, som er afledt af fakultets indsatsområder og nogle, som han og studienævnet selv sætter i gang. Han nævner bl.a. indsatsen med at ruste de studerende til at blive såkaldt digitalt kompetente dimittender og kompetenceudvikling af uddannelsens undervisere, så de i højere grad kan implementere digitale metoder og anvendelsesmuligheder i deres kurser.

”Vi har i FSV-studienævnet netop deltaget i et pilotprojekt om digitale kompetencer, som snart bliver udrullet på alle fakultetets uddannelser. Vi holder også en summer camp for studerende sidst i august. Campen er en ekstra-curriculær aktivitet om anvendelse af registerdata, som vi arrangerer sammen med kolleger fra Aarhus BSS. Og der er tiltag i gang om internationalisering og samarbejde med andre universiteter. Så der er bestemt rigeligt at tage fat på,” siger den nyligt tiltrådte studieleder.

Lektor, studieleder og ph.d. Kim Moesgaard Iburg
Mail: kmi@ph.au.dk