Aftale med stort forlag giver fri adgang til forskningspublikationer

Med ny Open Access-aftale er vi kommet tættere på målet om at gøre forskningen frit tilgængelig for alle, mener prodekan for forskning Hans-Erik Bøtker.

Hjertelæge og klinisk lektor Simon Winther er én af de forskere, der har udnyttet Det Kgl. Biblioteks Open Access-aftale med forlaget Elsevier. Nu er der indgået en tilsvarende aftale med forlaget Wiley. Foto: Søren Braad Andersen, AU

Danske forskere har nu uhindret, digital adgang til forskningsartikler fra over 3000 videnskabelige tidsskrifter.

Således har Det Kgl. Bibliotek på vegne af Danske Universiteter netop indgået en fire-årig aftale med forlaget Wiley.

Ud over at aftalen giver forskerne uhindret, digital adgang til fagfællebedømte forskningsartikler giver aftalen mulighed for, at forskere gratis kan publicere Open Access i 1360 Wiley-tidsskrifter.

I 2021 indgik Det Kgl. Bibliotek en lignende aftale med forlaget Elsevier, der dækker 1670 tidsskrifter, heriblandt en række af meget velansete.

Hans Erik Bøtker, prodekan for forskning på Health, glæder sig over aftalen med Wiley.

”På AU har vi længe haft fokus på at gøre forskningen åben og tilgængelig, og denne aftale betyder, at vi har fjernet en barriere og gjort forskningsresultater frit tilgængelige for andre forskere og andre interesserede i hele verden,” siger han.

Forventer øgede chance for stor ”impact”

Universiteter, virksomheder og andre organisationer, som har brug for at trække på de nyeste forskningsresultater, skal normalt betale dyre licenser for at få adgang til publikationer og databaser.

Klinisk lektor ved Institut for Klinisk Medicin og hjertelæge ved Regionshospitalet i Herning Simon Winther er én af de forskere, som har udnyttet aftalen med Elsevier til at publicere sin forskning Open Access.

Han har været med til at publicere omkring 60 forskningsartikler – primært om udredning af åreforkalkningssygdomme.

”Ved at publicere Open Access bliver vores forskningsresultater frit tilgængelige for andre videnskabsfolk, og jeg tænker, at sandsynligheden for, at vores data får ”impact”, bliver større, jo flere der læser artiklen,” siger Simon Winther.

Hans seneste forskningsartikel blev publiceret Open Access i det anerkendte tidsskrift Journal of Cadiovascular Computed Tomography.

Hvorvidt det har gjort en forskel for en højere citationsrate, tør Simon Winther ikke sige noget om, men han er ikke tvivl om, at han også fremover vil udnytte muligheden for at publicere Open Access.

”Det er jo fuldstændig samme artikel, så det er blot et spørgsmål om, hvorvidt forlaget gemmer den bag en betalingsmur, så selvfølgelig vil jeg udnytte, at vi nu ikke behøver betale ekstra for at publicere Open Access,” siger han.

Det Kgl. Bibioteks aftale med forlaget Wiley gælder fra og med 2022 til 2025.

Læs mere om aftalen med Wiley. Eventuelle spørgsmål om, hvordan du som forsker kan have gavn af aftalen, eller hvordan du publicerer Open Acces kan rettes til Det Kgl. Bibliotek på openaccess@kb.dk.

Kontakt:

Prodekan for forskning på Health, Hans Erik Bøtker