3 centrale punkter fra APV’en i fokus

Gjorde du dig umage med at udfylde din arbejdspladsvurdering (APV) i marts 2022? Og spekulerer du på, om dine forslag og bekymringer er hørt? Så læs her, hvilke punkter fakultetet arbejder med.

Fællesskab og samhørighed er et indsatsområde, som vedrører alle ansatte. Foto: Lars Kruse

Hvordan trives medarbejderne på Health – både fysisk og psykisk?

Hvad skal vi sætte fokus på, hvis det skal være endnu bedre for alle at gå på arbejde?

Det har arbejdspladsvurderingen 2022 (APV) givet et øjebliksbillede af. Og for første gang har Health valgt at lave konkrete handleplaner, der skal følge op på de ansattes APV-svar på fakultetsniveau.

”APV’en viser, hvad der går godt, og hvor der er behov for at sætte ind lokalt. Men den peger også på emner, som vi med fordel kan arbejde på som samlet fakultet,” siger dekan Anne-Mette Hvas.

Hun bifalder de tre centrale punkter, som fakultetets APV-følgegruppe sætter fokus på:

• Fællesskab og samhørighed
  • Krænkende adfærd
  • Balancering af tid og opgaver.

De tre emner, som er udvalgt på et møde mellem Fakultetssamarbejdsudvalget (FSU) og Fakultetsarbejdsmiljøudvalget (FAMU), er ifølge APV’en relevante på alle institutter.

De indre linjer er en topprioritet

Det er en rigtig god idé, at et samlet fakultet sætter fokus på gennemgående emner, siger lektor David Kraft fra Institut for Odontologi og Oral Sundhed. Han er med i fakultetets APV-følgegruppe og er Healths koordinerende arbejdsmiljøleder i FAMU.

”APV-handleplaner på fakultetsniveau er nyt, men det giver mening. Når institutter går i gang med en indsats på fem forskellige måder, kan det være svært at finde ud af, om man når i mål som fakultet,” siger han.

”Det er en stor opgave at udvikle indsatser, der er forståelige og brugbare for vores organisation - og herefter sikre, at de bliver en støtte for medarbejderne og lederne. Når vi som fakultet nu er fælles om indsatser, forbedrer vi muligheden for at nå i mål. Som en sidegevinst får vi et fælles sprog om arbejdsmiljøet og styrker dialogen på tværs,” siger David Kraft.

Han ser det nye fælles fokus som et udtryk for, at de indre linjer er blandt fakultetsledelsens absolutte topprioriteter, og sådan tolker lektor Agnete Larsen fra Institut for Biomedicin det også. Hun er med i fakultetets APV-følgegruppe, næstformand i FSU og medlem af universitetets Hovedsamarbejdsudvalg (HSU).

”Der er kommet en øget opmærksomhed på, at værdier som fællesskab og trivsel er vigtige, og at det er noget, vi alle har et ansvar for. Fakultetet er som et stort skib - måske arbejder vi på forskellige dæk, men vi sejler afsted sammen,” siger hun.

”APV’en viser blandt andet, at de ansatte på Health er optagede af meningsfuldheden i det, de laver. Hvis vi får en større oplevelse af, hvad vi har til fælles, kan vi bedre forstå de store politiske mål,” siger Agnete Larsen.

Hvert institut har også en APV-følgegruppe, og selvfølgelig sker der en masse opfølgning lokalt, men Agnete Larsen påpeger, at der er nogle samtaler, som simpelthen er lettere at tage på fakultetsniveau:

”Vores organisation er meget tidsoptimistisk. Det er en udfordring, at der er meget høje forventninger til, hvad vi kan nå. Men hvordan lærer vi af hinanden, og hvad er det realistiske forventningspres? Det bør vi tale om på organisationsniveau. Det er i øvrigt også lettere at diskutere med én, der ikke skal genansætte dig om lidt,” siger hun.

Konkrete indsatser for hvert område

Hvordan får fakultetet så konkret sat gang i initiativer, som gør en forskel for fællesskabet, forhindrer krænkende adfærd og skaber bedre balancering af tid og opgaver?

Det er på dagsordenen, når FSU og FAMU mødes igen 29. september.

”Nu skal vi finde konkrete indsatser for hvert af de tre valgte områder. Det kan være kampagner, temadage, fælles aktiviteter eller andet,” fortæller Christian Lindholst, institutleder på Institut for Retsmedicin, ledelsesrepræsentant i FSU og formand for fakultetets APV-følgegruppe.

Han håber, at fakultetets ansatte vil følge op på APV’ens høje svarprocent med et aktivt engagement i de initiativer, der sættes i gang i efteråret.

FAKTA: APV 2022

Arbejdspladsvurderingen 2022 blev gennemført i perioden 28. februar – 11. marts.

APV’en indeholdt spørgsmål til både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Den psykiske del af spørgeskemaet er anonym.

Medlemmerne af Healths APV-følgegruppe er: