På dekanens bord: Vi gør karrierevejen for unge forskere tydeligere

Den unge forskers karrierevej er ofte brolagt med uklare forventninger og usikre fremtidsudsigter. Vi kan ikke revolutionere systemet, men vi kan helt klart gøre mere - og gå fra tavs viden til kendt viden om unge forskeres karrieremuligheder. Så det arbejder vi på.

Hvordan kan vi skabe tydeligere karriereveje for vores unge forskere? Det er et spørgsmål, jeg er meget optaget af, og som vi også har brugt tid på at drøfte både i fakultetets samarbejdsudvalg, i Akademisk Råd og i fakultetsledelsen gennem de seneste måneder. Et arbejde, der blev startet af tidligere prodekan for forskning Hans Erik Bødtker.

I første omgang har vi fokus på postdocs og adjunkter, og på Institut for Klinisk Medicin er der også arbejdet med de øvrige karrieretrin. Vi har lavet en såkaldt ”karriereudviklingspakke”, som bliver lanceret om et par uger. Vi har brugt megen tid på at finde ud af, hvordan vi kan skabe mere transparente karriereveje for unge forskere og få det ud over rampen, så jeg vil gerne dele mine tanker og fortælle om nogle af indsatserne her.

Som nyansat forsker får du tilbudt en forventningssamtale med din nærmeste leder. Formålet med samtalen er at afstemme kravene i stillingen med dine egne karriereønsker. Her kan I diskutere muligheder, begrænsninger og fremtidsperspektiver.

Inden for det første år af din ansættelse inviterer din nærmeste leder dig til en karrieresamtale. Her vil du få feedback, vejledning og hjælp til individuel afklaring, så du er bedre rustet til at træffe beslutninger om din videre forskerkarriere. Hvor MUS har fokus på trivsel og opgaveløsning, har karrieresamtalen fokus på at ruste dig til dit næste job - i eller uden for akademia.

Som støtteværktøj til karrieresamtalen har vi udviklet en skabelon til en karriereudviklingsplan. Tanken er, at du kan bruge skemaet til at blive klogere på dine karrieremål, og hvor du skal sætte ind for at nå dem. Vi har også formuleret eksempler på udviklingsmål for postdocs.

Endelig er der på alle fem institutter udpeget karriereambassadører, hvor du har mulighed for at hente uvildig karrierevejledning, og hvor du også kan få en fortrolig samtale om dine karrieremuligheder, og hvad du selv kan gøre for at forbedre dem. Dette initiativ er jeg særligt glad for. Nærmeste leder har i sagens natur ofte en interesse i at præge stillingen i en bestemt retning, og det betyder, at det kan være svært tale om, hvordan man kommer videre.

For mig er det klart målet, at det skal være lettere for unge forskere at finde ud af, hvad der skal til for at avancere. Vi skal gå fra tavs til kendt viden om karriereveje.

Jeg ved, at vi ikke løser alle problemer med dette initiativ, men vi prøver at gå nye veje for skabe mere klarhed og støtte til udvikling.

Når vi om nogle uger lancerer karriereudviklingspakken, vil den derfor være åben for justeringer, nye tiltag og videre udvikling.