Ny studieleder: Succeskriteriet er, at de studerende ikke bemærker mig

Lektor Mette Vinther Skriver ved, hvad hun går ind til, når hun overtager posten som studieleder på uddannelsen i folkesundhedsvidenskab i februar 2022. Hun har nemlig prøvet det før, og hun glæder sig til at vende tilbage til at arbejde i feltet mellem studerende, undervisere og studieadministration.

Mette Vinther Skriver er tilbage som studieleder for uddannelsen i folkesundhedsvidenskab og overtager også formandskabet i Studienævnet for folkesundhedsvidenskab. Foto: AU Foto.

Da Mette Vinther Skriver og hendes familie rykkede teltpælene op for at flytte til Frankrig i 2020, betød det samtidig et farvel til en hverdag som lektor på Institut på Folkesundhed og til rollen som studieleder. Men nu er hun tilbage.

”Jeg ser frem til at få lov til at præge uddannelsens faglige og sociale forhold. I mine øjne er uddannelsen i folkesundhedsvidenskab den perfekte pakke til analyse, igangsættelse og evaluering af sundhedsfremmende initiativer, ligesom uddannelsen er præget af engagerede studerende, undervisere og administrative medarbejdere. Jeg glæder mig til at arbejde sammen med alle tre parter igen,” siger Mette Vinther Skriver.

Min rolle udspiller sig mest i kulissen

Hun vægter det gode samarbejde højt og ser rollen som studieleder som et bindeled mellem fakultet, institut, undervisere og studerende. Et bindeled, der sørger for, at alle dele af uddannelsesafviklingen foregår så gnidningsfrit som muligt.

”For mig er et af succeskriterierne, at de studerende ikke lægger mærke til min funktion, altså forstået på den måde, at den praktiske afvikling af undervisning og eksamen ikke giver anledning til bemærkninger,” siger Mette Vinther Skriver.

Den største udfordring er ønsket om at tilgodese alle

Hun har som mål, at alle parter trives i samarbejdet, og at alles ønsker og behov tilgodeses i videst mulige omfang. Men hun erkender samtidig, at hun indimellem er nødt til at træffe nogle upopulære beslutninger.

”Min største udfordring som studieleder er nok, at jeg gerne vil gøre det godt for alle parter. Det er ikke altid muligt. Nogle beslutninger vil uundgåeligt have en uhensigtsmæssig indvirkning på enten studerende, undervisere eller administration. Og det kan godt være svært,” siger Mette Vinther Skriver.

Uddannelsesevaluering er en af de store opgaver i 2022

Som ny studieleder med erfaring i bagagen forventer Mette Vinther Skriver, at hun hurtigere kan komme i gang med opgaverne end sidst. Fordi hun ved, hvad der ligger i rollen, og fordi hun kender organisationen omkring opgaverne.

”I 2022 bliver den vigtigste opgave for mig som studieleder at stå i spidsen for en evaluering af uddannelsen i folkesundhedsvidenskab. Vi evaluerede sidst tilbage i 2017, hvor jeg også var studieleder, og det var en spændende og lærerig proces. Så den opgave glæder jeg mig til at tage fat på. Derudover kommer vi nok ikke uden om, at planlægning i forbindelse med corona bliver en vigtig del af studieleder-opgaveporteføljen også i 2022,” siger hun.

Mette Vinther Skriver overtager studielederposten fra lektorerne Kim Moesgaard Iburg og Ulrika Enemark, som har delt funktionen mellem sig de seneste to år.

Fakta om Mette Vinther Skriver

• Har været ansat på Institut for Folkesundhed siden 2007 og overtog posten som studieleder den 1. februar 2022
  • Underviser i fagene ”Befolkningssundhed og demografi” og ”Videregående sundhedsøkonomi og demografi”
  • Var også studieleder på uddannelsen i folkesundhedsvidenskab fra 2013 til 2019