Ny professor vil mindske risiko for følger ved livsstilssygdomme

Reimar Niels Wernich Thomsen er ny professor i metaboliske sygdommes epidemiologi ved Aarhus Universitet. Han forsker i, hvordan vi med mere målrettet behandling kan mindske risikoen for de alvorlige følgesygdomme, der følger med bl.a. overvægt og diabetes type 2.

Reimar Niels Wernich Thomsen tiltræder sit professorat den 1. februar 2022. Han er tilknyttet Aarhus Universitetshospitals Klinisk Epidemiologisk Afdeling. Foto: Kirsten Adler

Overvægt, forhøjet niveau af fedt og kolesterol i blodet, højt blodtryk og forhøjet blodsukker kaldes under ét metabolisk sygdom, som opstår pga. livsstil og genetik. Personer med metabolisk sygdom har øget risiko for få følgesygdomme som fx hjerte-kar-sygdom, men også kræft, nervesygdomme, infektioner og psykiatriske sygdomme. Ny professor på Institut for Klinisk Medicin Reimar Niels Wernich Thomsen forsker i epidemiologi og følgesygdomme hos personer med metabolisk sygdom. Han anvender især unikke danske sundhedsregistre og biobanker i sin forskning.

Reimar Niels Wernich Thomsen er bl.a. involveret i et projektmed 10.000 personer med nyopdaget type 2 diabetes. Patienternes kliniske detaljer bliver registreret i en database, som han sammenkobler med de store befolkningsbaserede registre. Formålet er at blive bedre til at forudsige sygdomsforløbet, og hvilken behandling, der virker bedst hos den enkelte patient. Professoratet skal dermed bidrage til mere individuel behandling, som mindsker risikoen for følgesygdomme og øger livskvaliteten hos mennesker med metaboliske sygdomme.

Professor & overlæge, ph.d. Reimar Niels Wernich Thomsen
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin og