Mindeord om Carsten Obel

Det er med stor sorg, at vi erfarer, at vores leder, kollega og ven Carsten Obel er død.

Det er umuligt at forstå, at han ikke kommer ind på kontoret mere, med vind i håret, lidt forsinket og med det skæve smil – og siger ”Hva´ så – alt vel?”. Carsten drog en enorm omsorg for sine medarbejdere og var altid klar til at lytte, hvis der var noget, der fagligt eller personligt var mere vanskeligt end normalt. Han sagde tit, at når det var vanskeligt, gik han forrest, men tog gerne bagtroppen, når en medarbejder havde succes, så anerkendelsen landede, hvor den skulle. Han var fyldt med godt humør, selvironi og humor. Han var generøs og omsorgsfuld og påtog sig langt mere ansvar, arbejdsmæssigt, socialt og menneskeligt, end de fleste af os andre har kræfter til. Han var altid i øjenhøjde, ligegyldigt hvem han talte med.

Vi er mange, der kommer til at savne Carsten; han havde et utroligt netværk, både i Danmark og internationalt, og han satte aftryk i alle de sammenhænge, han begik sig i. Hans ideer var vilde og altid relevante – han så potentiale overalt, i mennesker såvel som projekter og viden. Han var fyldt med visioner og en stærk evne til at se mange forskellige vinkler i en helhed; det kunne Carsten, og det kastede mange spændende projektidéer af sig. Han havde lyst til at bidrage, når han deltog i noget, og man kunne være sikker på, at han havde et kvalificeret indspark, når han åbnede munden eller skrev en mail.

Carsten Obel var speciallæge i almen medicin og en af Nordens få professorer med fokus på børn og unges mentale sundhed. Han var optaget af, hvordan flest muligt kunne leve det gode liv, udfolde sit potentiale og bidrage til samfundet, givet de individuelle forudsætninger man måtte have. Hans store passion var at bidrage til at styrke børn og unges mentale sundhed, og hans hjerte bankede for at give dem de bedst mulige betingelser gennem opvæksten. Det bidrog han til gennem sin forskning i området gennem 25 år, innovative samarbejder med kommuner og virksomheder samt som hyppig deltager i samfundsdebatten. Carsten var idémanden bag skolesundhed.dk, som i dag hedder BørnUngeLiv. BørnUngeLiv er en fælles digital platform, der giver kommuner mulighed for at arbejde systematisk med mental sundhed. I dag er BørnUngeLiv udbredt til de fleste kommuner i Danmark.

Carsten var arbejdsom langt ud over det rimelige og særdeles omstillingsparat. Han blev aldrig glad for drift, selvom han tog en stor del af slæbet – hans styrke lå i visioner og skarpe analyser, drevet af en indsigt både vi, samfundet og den internationale forskning kommer til at mangle nu. Vi er taknemmelige for den tid, vi havde med ham.

Vores tanker går til familie og venner i en sorgfuld og svær tid.

Æret være Carstens minde.

Forskningsenheden for Mental Folkesundhed – Mindhood