Kvindelige idrætsudøvere skal blive klogere på egen krop

Viden om træning og muskelopbygning baserer sig ofte på forskning med mænd. Ph.d.-studerende Mikkel Oxfeldt fra Institut fra Folkesundhed vil også skabe viden for kvinderne og har modtaget et EliteForsk rejsestipendium på 200.000 kr. til formålet.

Mikkel Oxfeldt vil anvende legatet til et forskningsophold på McMaster University i Canada, hvor han bl.a. skal analysere muskelopbygningens hastighed via medbragte vævsprøver. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Forskning i elitesportsudøvere og hvordan hormoner og ernæring påvirker musklers præstation baserer sig i 90 % af tilfældene på data fra mænd. Anbefalinger til kvinders træning er ofte blot tilpasset ud fra mændenes virkelighed.

Ph.d.-studerende Mikkel Oxfeldt fra Institut for Folkesundhed ønsker at ændre dette og vil undersøge fysiologiske forhold hos kvindelige atleter. Et EliteForsk-rejsestipendium på 200.000 kr. giver ham mulighed for et forskningsophold på McMaster University i Canada, hvor han bl.a. skal se på sammenhængen mellem indtagelse af energi og musklernes evne til at vokse.

I sit ph.d.-projekt undersøger Mikkel Oxfeldt, hvordan indtagelse af et for lavt energiindtag påvirker trænede kvinders præstationsevne og overordnede helbred. Derudover undersøger han, hvordan p-piller påvirker musklernes evne til at restituere efter tung styrketræning.

Mikkel Oxfeldt håber, at resultaterne danner grundlag for evidensbaseret vejledning til fysisk aktive kvinder.

Ph.d.- studerende Mikkel Oxfeldt
Mail: mox@ph.au.dk