Kan overvægt hos børn forebygges allerede før fødslen?

Professor Helle Terkildsen Maindal fra Aarhus Universitet undersøger i et nyt forskningsprojekt, om det har en effekt at forebygge overvægt og fremme sundhed i familier allerede inden en familieforøgelse. Novo Nordisk Fonden støtter projektet med 12 millioner kroner.

Helle Terkildsen Maindal forsker i anvendt folkesundhed med fokus på sundhedsfremme og tidlig forebyggelse af overvægt, diabetes og hjerte-kar-sygdom. Foto: Lars Kruse, AU Foto

Når børn og unge udvikler overvægt, skyldes det et komplekst samspil af fysiske, psykiske og sociale faktorer. I et stort nationalt forskningsprojekt undersøger Helle Terkildsen Maindal fra Institut for Folkesundhed sammen med en række forskerkolleger på tværs af fagligheder og institutioner derfor, om forældrenes sundhedsvaner op til og under en graviditet hænger sammen med udvikling af overvægt hos børn og unge.

Ifølge Helle Terkildsen Maindal repræsenterer en graviditet et vindue for forandring, idet familien skal til at tage ansvar for et lille barn. Det betyder, at tidspunktet er modent til at skabe vilkår, der kan støtte og inspirere udvalgte målgrupper til at leve sundere og mere aktivt til gavn for dem selv og deres kommende barn. Forskerne vil undersøge børn af overvægtige mødre på 3, 12 og 15 år. Mødrene er fulgt siden graviditet og fødsel på Rigshospitalet, Odense og Aarhus Universitets Hospital. Mødrene har deltaget i forebyggende initiativer og Helle Terkildsen Maindal’s forskningsgruppe skal undersøge effekten af disse tiltag ift. øget forståelse for sundhed og det mentale helbred.

Bag projektet står flere partnere, som i alt har fået en bevilling på 12 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden. Af den samlede bevilling går ca. 1,8 millioner kroner til Helle Terkildsen Maindal.

Professor og ph.d. Helle Terkildsen Maindal
Mail: htm@ph.au.dk