Health inviterer til Masterclass om Marie Sklodowska-Curie Postdoctoral Fellowship

Igen i år afholdes der Masterclass for Marie Skłodowska-Curie Postdoctoral Fellowship, hvor kandidater og supervisorer får mulighed for at kvalificere og trykteste deres ansøgning.

Illustration af online-møde
Foto: Colourbox

Er du lektor eller professor på Health og på udkig efter højt kvalificereret hjælp fra et internationalt forskertalent, så kan Marie Sklodowska-Curie Postdoctoral Fellowship-programmet (MSCA) være lige noget for dig.

Men konkurrencen om bevillingerne er hård, og kun de allerbedste ansøgninger når gennem nåleøjet. Derfor afholder Health igen i år Masterclass, hvor både supervisere og kandidater kan få hjælp i ansøgningsprocessen.

Formålet med Masterclass er at give supervisere og kandidater de bedst mulige kort på hånden, når de ansøger om et fellowship gennem MSCA.

På kurset får potentielle ansøgere hjælp til alle trin i processen og vil blive tilbudt grundig og løbende sparring med Forskningsstøtteenheden, der hjælper med at udarbejde en endelig ansøgning til programmet.

Deltagelse efter først-til-mølle-princippet

Har du fået blod på tanden, og har du lyst til at deltage i MSCA Masterclass, så er det en god idé allerede nu at få en aftale på plads med en international postdoc.

For at deltage i Masterclass skal supervisere identificere en kandidat og indsende en kort ansøgning til Health. Der er ingen formel deadline for ansøgningerne, men i år er der en begrænsning på 15 deltagere, og pladserne bliver tildelt efter først-til-mølle-princippet.

Fra slutningen af april og en måned frem vil der blive afholdt webinarer for både potentielle supervisere og kandidater. Her vil deltagerne få viden om ansøgningskriterier, hvordan man skriver en god ansøgning og lære af erfaringer fra tidligere MSCA-modtagere.

Fem bedste går videre

Efter webinarrækken sender supervisere og deres kandidater et udkast til en ansøgning til Forskningsstøtteenheden, der vil give feedback i forhold struktur, argumentation og kravene i opslaget. Ansøgningerne vil blive evalueret af prodekan for forskning Hans Erik Bøtker med hjælp af HE Forskningsforum og Forskningsstøtteenheden. Her vil de fem bedste gå videre og blive tilbudt yderligere støtte i ansøgningsprocessen indtil deadline i september 2022.

Der er en række kriterier, som kandidater skal leve op til for at kunne komme i betragtning til et MSCA-fellowship. De skal blandt andet som minimum have fået en ph.d. inden for de seneste otte år.

For at komme i betragtning til Masterclass skal kandidater sende en ansøgning til Henry Andreasen (ha@au.dk), hvorefter 15 bedst egnede vil blive udvalgt af prodekan for forskning Hans Erik Bøtker i samarbejde med Health Forskningsforum.

Tidslinje for MSCA Masterclass

• Februar-april: Supervisorer identificerer potentielle kandidater til Masterclass og indsender ansøgning om deltagelse.
  • 21. april: Webinar for potentielle supervisere på AU.
  • 10. maj: Masterclass-webinar for kandidater og deres supervisere.
  • 17. maj: Supervisere og kandidater indsender synopsis til Forskningsstøtteenheden som forberedelse til et individuelt møde.
  • 19. maj: Spørgetime for ansøgere.
  • Maj-juni: Individuelle møder med supervisere.
  • Ultimo juni til primo juli: Indsendelse af projektbeskrivelser til Forskningsstøtteenheden. Health udvælger fem projekter, der bliver tilbudt yderligere støtte og feedback.
  • August: Forskningsstøtteenheden giver sparring og feedback på fem opdaterede projektbeskrivelser.
  • 14. september: EU har deadline for ansøgninger til MSCA-programmet.
  • Februar 2023: EU-Kommissionen annoncerer, hvem der har modtaget MSCA-bevilling.

Rådgiver Henry Andreasen
Aarhus Universitet, Administrationscenter Health – Fakultetssekretariatet