Health-forskere får millionbevilling til forskning i ulighed i sundhed

Professor Viola Burau fra Aarhus Universitet får sammen med samarbejdspartnere på og uden for universitetet 4,4 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden til et forskningsprojekt, der handler om organisering i sundhedsvæsenet og har særligt fokus på sårbare gruppers adgang til sundhedsydelser.

Professor Viola Burau (t.v.) modtager sammen med adjunkt Michael Fehsenfeld, postdoc Sofie Buch Mejsner og samarbejdspartnere i Region Midtjylland og Viborg Kommune midler til at undersøge, hvordan sundhedsvæsenet kan indrettes mere hensigtsmæssigt for særligt udsatte grupper i samfundet. Foto: Simon Fischel, AU Health og privat.

Mennesker med en kombination af sundhedsmæssige, psykiatriske og sociale problemer har ofte hyppig kontakt til en lang række sundhedsydelser, men forskning viser, at de kæmper med at finde vej til den rigtige ydelse på det rigtige tidspunkt. De særligt sårbare grupper i samfundet har derfor brug for én samlet adgang til sundhedssystemet. Og det er omdrejningspunktet for en model for integreret adgang til sundheds- og sociale ydelser (FACT), som Region Midtjylland og tre kommuner har implementeret.

”Jeg arbejder generelt med, hvordan organisering i sundhedsvæsenet har indflydelse på folkesundheden, og hvordan vi kan skabe bedre sammenhænge for både borgere og sundhedsprofessionelle. I det aktuelle projekt undersøger vi, hvordan FACT-modellen kan opretholdes på længere sigt og gennemfører bl.a. en kvalitativ undersøgelse af udsatte menneskers oplevelser af møder i grænsefladen mellem sundheds- og socialvæsen,” siger Viola Burau.

Adjunkt Michael Fehsenfeld fra Aarhus Universitets Institut for Folkesundhed, kvalitets- og udviklingsleder Dorte Mark fra Psykiatri og Social i Region Midtjylland og leder af psykiatriområdet Jane Aslaug fra Viborg Kommune er medansøgere på projektet, som Novo Nordisk Fonden støtter de næste fire år. Sofie Buch Mejsner er ansat som postdoc på projektet.

Professor og ph.d. Viola Burau

Mail: viola@ph.au.dk