Giv din institutleder besked: Har du bibeskæftigelse i et risikoland?

Aarhus Universitet har indført skærpede retningslinjer for bibeskæftigelse med relation til såkaldte risikolande for at beskytte både medarbejdere, viden og kritisk infrastruktur. Det betyder, at du skal give din institutleder besked, hvis du har bibeskæftigelse i Iran, Kina eller Rusland.

”Hvis du har bibeskæftigelse i et af de såkaldte risikolande, skal du hurtigst muligt informere din institutleder,” siger prodekan for forskning Per Brøndsted Höllsberg. Foto: Jens Hartmann Schmidt, AU

Hvad er baggrunden for de skærpede retningslinjer?

Den geopolitiske situation har ændret sig markant, og Aarhus Universitet arbejder løbende på at tage de rette forholdsregler for at beskytte både medarbejdere, viden og kritisk infrastruktur.

Derfor skal alle VIP-ansatte nu indberette internationalt, risikobetonet bibeskæftigelse til deres respektive institutledere senest 14 dage før, de tiltræder en ny bibeskæftigelse.

Det kan være bibeskæftigelse med relation til risikolande, som PET vurderer, udgør en særlig spionagetrussel mod Danmark, Færøerne og Grønland på forskningsområdet. Eller det kan være bibeskæftigelse, hvor den viden, man udvikler til helt legitime formål, vil kunne misbruges af ikke-venligtsindede lande, fx til militære formål.

Kilde: https://medarbejdere.au.dk/nyheder/nyhed/artikel/nye-retningslinjer-for-bibeskaeftigelse-med-relation-til-risikolande

Hvem skal indtaste bibeskæftigelse i Pure, og hvordan gør man?

Det gælder fortsat for alle videnskabelige medarbejdere og ledere på universitetsledelses- fakultetsledelses- og institutlederniveau samt for vicedirektører og administrationschefer, at de skal oplyse bibeskæftigelse i Pure, hvis der er en faglig sammenhæng med deres hovedansættelse på Aarhus Universitet.

Øvrige TAP-medarbejdere har som hovedregel ikke pligt til at oplyse om bibeskæftigelse i Pure. Men har de bibeskæftigelse, skal den leve op til AU’s retningslinjer for bibeskæftigelse.

Læs mere om, hvilken type bibeskæftigelse, der er omfattet af retningslinjerne for oplysning på universitetets medarbejderhjemmeside. Her finder du også en vejledning til, hvordan du registrerer bibeskæftigelse i Pure.

Alle videnskabelige medarbejdere på Health – og på resten af universitetet – skal fremover indberette bibeskæftigelse med relation til risikolande på forhånd. Har du allerede indgået en aftale om bibeskæftigelse i et af de tre risikolande, skal du tage fat i din institutleder med det samme.

Tag risikoen for spionage alvorligt

Hvis din institutleder vurderer, at bibeskæftigelsen er forenelig med ansættelsen på Aarhus Universitet, skal du indberette den i Pure, som du plejer. Er bibeskæftigelsen derimod uforenelig med ansættelsen på universitetet, aftaler du med din institutleder, hvordan du skal forholde dig.

”Det kan virke som om, vi skyder gråspurve med kanoner, når vi beder medarbejdere og ledere i hele organisationen om at være særligt opmærksomme på det her. Men det er vigtigt. Vi er nødt til at forholde os til den ændrede geopolitiske situation, tage risikoen for misbrug af forskningsdata alvorligt og udvise rettidig omhu,” siger prodekan for forskning Per Brøndsted Höllsberg.

De risikolande, som PET vurderer udgør en særlig spionagetrussel mod Danmark, Færøerne og Grønland på forskningsområdet, er i øjeblikket Iran, Kina og Rusland. Men listen er dynamisk og kan ændres med tiden.

Vi bifalder fortsat bibeskæftigelse

Universitetsledelsen opfatter fortsat bibeskæftigelse som et vigtigt bidrag til det omgivende samfund, og det er kun i ganske få tilfælde, at medarbejdere skal tage en række forholdsregler.

”Vi er glade for, at medarbejderne på Health bidrager til samfundet ved at have bibeskæftigelse – det er blandt andet også her, de henter inspiration og viden til deres virke på Health. Så vi opfordrer til det. Den del har ikke ændret sig. Men vi må indse, at vi er nødt til at gå lidt mere kritisk til værks end hidtil, når vi indgår aftaler om bibeskæftigelse, særligt inden for visse forskningsområder,” siger Per Brøndsted Höllsberg.

De skærpede retningslinjer for bibeskæftigelse i relation til risikolande er vedtaget af Universitetsledelsen og drøftet i Hovedsamarbejdsudvalget (HSU), og de trådte i kraft den 1. juni 2024.

Prodekan for forskning Per Brøndsted Höllsberg
Aarhus Universitet, Health